HS - Mielipide - 10.10.2004

Sosiaaliasiamiesten apua kysytään

Tuomo Turtiainen ehdotti mielipidekirjoituksessaan, että sosiaaliasiamiesjärjestelmä lopettaisiin ja tehtävät siirrettäisiin oikeusaputoimistoille (HS 27.9. link ). Oikeusaputoimisto on tärkeä asiakkaan avustajataho konkreettisesti oikeudenkäyntiasioissa. Sosiaaliasiamiehillä on eri tehtävä. Heidän tehtävänään on yksilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen lisäksi vaikuttaa kunnan palvelujärjestelmiin.

Kaikesta sosiaalihuollon toiminnasta ei ole varsinaista valitusoikeutta.

Muun muassa asiakkaiden kohteluun, palvelun tasapuolisuuteen, ihmisarvoon ynnä muihin sellaisiin liittyvissä asioissa tarvitaan juridisen tiedon lisäksi sosiaalialan tuntemusta ja yhteistyötä sosiaalihuollon kanssa.

Näissä asioissa asiakkailla on käytettävissään myös muistutus- ja kantelumahdollisuus.

Sosiaaliasiamies voi vaikuttaa siihen, että viranhaltija oikaisee virheellisen päätöksen, jolloin valitusta ei lainkaan tarvita. Tai hän voi välittäjänä auttaa lain- ja asiakkaan edun mukaisen ratkaisun tekemisessä.

Valitusasioissa ratkaisut tulevat usein vasta kuukausien tai jopa vuosien päästä, eivätkä ratkaisut siten auta asiakasta ennen kuin mahdollisesti jälkikäteen.

Neuvonta, ohjaus ja tiedottaminen todellakin kuuluvat sosiaalihuollon asiakaslain sekä hallintolain mukaan jokaisen virkamiehen velvollisuuksiin.

Kuitenkin sosiaaliasiamiehiin on otettu yhä enemmän yhteyttä.

Jo ensimmäisenä toimintavuotena 2001 yhteydenottoja oli koko Suomessa 11216 ja vuonna 2002 arviolta noin 12000.

Vuonna 2003 pelkästään pääkaupunkiseudun kolmen suuren kaupungin sosiaaliasiamiehiin otettiin yhteyttä noin neljätuhatta kertaa.

LILLI AUTTI
puheenjohtaja
Sosiaaliasiamiehet ry

Ei kommentteja: