Helsinkiläiset saivat sosiaaliasiamiehensä
"Jokaisen tulee saada lain määrittelemät palvelut, ja jokaista täytyy kohdella järjestelmässä hyvin", vaatii Lilli Autti.
Helsinkiläiset saivat pari viikkoa sitten oman sosiaaliasiamiehensä, kun Autti aloitti tehtävässään. Työhuoneen ovessa Kallion virastotalossa lukee vielä edellinen ammatti, perintäsihteeri.
Laki velvoittaa, että kaikissa kunnissa on tämän vuoden alusta sosiaaliasiamies, jonka tehtävänä on neuvoa sosiaalihuollon asiakkaita näiden oikeuksista.
Asiamies auttaa, jos kaupunkilainen kokee vaikkapa saaneensa huonoa palvelua ja haluaa tehdä muistutuksen.
Helsingissä on sosiaalipalvelujen asiakkaita kymmeniä tuhansia, joten työtä luulisi riittävän. Lilli Autille on tullut tähän mennessä 70 yhteydenottoa.
"Lasten päivähoidosta ovat vanhemmat olleet yhteyksissä, vammaispalvelusta ja työttömyydestä on kysytty, siitä, millaisia oikeuksia on palvelutalojen asukkailla - kyllä tässä jo aika laajasti on asioita käsitelty."
Eniten helsinkiläiset kuitenkin kyselevät toimeentulotuesta; onko päätös varmasti tehty oikein, ja ovatko summat oikeat. Päätösten selvyydessä on vielä toivomista.
"Siellä esiintyy vielä ammattislangia, raamipäätöstä sun muuta, sanoja, joita asiakkaat eivät ymmärrä", Autti myöntää.
"Sitten tietenkin on kyselty myös kaikenlaista, mikä ei minulle kuulu: miksi auraus on ollut huonoa", Autti hymyilee.
Hänen tehtävänään on myös seurata asiakkaiden oikeuksien kehitystä pääkaupungissa ja antaa asiasta selvityksiä kaupunginhallitukselle. Sosiaaliasiamieheksi ei toistaiseksi voi opiskella missään. Autti on koulutukseltaan valtiotieteen maisteri, jolla on laaja kenttäkokemus sosiaalityöstä.
"Opiskeluaikana hakeuduin Kelalle, ja sosiaalivakuutusala ja samoin koko sosiaaliala alkoi tuntua läheiseltä. Aina olen ollut sellainen, että pidän asioiden selville ottamisesta. Kun valmistuin, suoritin vielä sosiaalityön opinnot ja siirryin sosiaaliviraston puolelle. Se vei mennessään, kun tämä sosiaalilainsäädäntö on niin kiinnostavaa!"
Autti on ollut sosiaalityöntekijänä ja valmistelemassa valitusten vastineita eri oikeusasteisiin, joten sosiaaliasiamiehen tointa hän pitää lähinnä luonnollisena jatkumona.
"Voi kerrankin hyödyttää kaikkia tietoja ja taitoja, joita on uran aikana hankkinut tällä sektorilla. Olen jatkolukenut koko ajan, haluan laajentaa repertoaariani. Suoritin oikeustieteen opintoja ja nyt käyn kaksivuotista johtamistaidon kurssia."
Opintojen aikana Autti ehti kokeilla duunariammattejakin ja pitää kokemusta hyödyllisenä nykyiselle työlleen.
"Olen ollut tehtaassa ja kaupan kanssana ja torilla. Kun on tehnyt tehtaassa monta vuoroa peräkkäin, tietää, mitä elämä on."
Sosiaalihuollossa on usein kysymys raadollisista asioista: rahojen, leivän tai terveyden loppumisesta. Vapaa-aikanaan Autti toimii riita- ja rikosasioiden sovittelijana - niinpä hän vakuuttaa tulevansa toimeen meuhkaavankin asiakkaan kanssa.
"Melua mahtuu maailmaan, minua ei häiritse, jos joku korottaa äänensä. Jos asiakas tuntee tulleensa kohdelluksi väärin, mielestäni on luonnollista, että siinä hetki karjutaan."
Sosiaaliasiamiehen tavoittaa arkipäivisin puhelinnumerosta 31043365.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti