Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista

Eduskunta

Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Lausuntopyyntö
Sosiaaliasiamiehet ry:n lausunto hallituksen esityksestä HE 37/2008 vp laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain sekä sosiaalihuoltolain 29 b ja 29 d §:n muuttamisesta.

Yleistä asiakasmaksuista
Yleisesti voidaan todeta, etteivät sosiaali- ja terveydenhuollon asiamaksujen korotukset ole sopusoinnussa valtion talousarvioehdotuksessa vuodelle 2008 kirjattujen sosiaali- ja terveydenhuollon strategisteisten tavoitteiden kanssa. Asiakasmaksujen korottaminen ei edesauta terveyden ja toimintakyvyn edistämistä, köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämistä sekä toimivien palveluiden ja kohtuullisen toimeentuloturvan varmistamista, vaan päinvastoin kasvattaisi entisestään terveyseroja, köyhyyttä ja lisäisi syrjäytymisvaaraa, sekä aiheuttaisi sen, etteivät kaikki henkilöt voisi käyttää välttämättä tarvitsemiaan palveluja.

Tutkimusten mukaan pitkäaikaissairaudet ovat alimmissa sosiaaliryhmissä noin 50 prosenttia yleisempiä kuin ylimmissä sosiaaliryhmissä. Asiakasmaksujen korotus heikentäisi erityisesti paljon palveluja tarvitsevien pitkäaikaissairaiden, eläkeläisten, vammaisten asemaa. Jo nyt maksurasitus jakaantuu huomattavan epätasa-arvoisesti kansalaisten kesken. On myös huomioitava, että Suomessa palvelujen käyttäjät rahoittavat asiakasmaksuillaan kuluista suuremman osan kuin muissa Euroopan maissa. Asiakasmaksujen korotusta ei voida perustella kuntien tulonlisäyksellä, koska vastaavasti kuntien valtionosuuksia ollaan vähentämässä.

Mikäli avoterveydenhoidon maksuja korotettaisiin peräti 16,6 prosenttia, on tämä ristiriidassa sen periaatteen kanssa, että maksuilla tuetaan avohoitopalvelujen käyttöä. Hammashoitomaksujen korottaminen on kyseenalaista, kun otetaan huomioon, ettei kaikilla ole varaa hoidattaa hampaitaan edes terveyskeskuksessa.

Asiakasmaksujen korotuksista on luovuttava
Sosiaaliasiamiehet ry toteaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja palvelumaksujen korottamisesta 1.8.2008 alkaen ja niiden sitomisesta indeksiin on luovuttava. On luotava yhteinen maksukattojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuille ja lääkekustannuksille. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut tulee käsitellä sosiaaliturvan kokonaisuudistusta pohtivassa SATA- komiteassa yhdessä perusturvauudistuksen kanssa, eikä irrottaa kokonaisuudesta erilleen.

Sosiaaliasiamiehet ry haluaa kiinnittää huomiota myös seuraaviin asioihin:
Hallituksen esityksessä todetaan, että maksujen korotukset voivat lisätä tarvetta yksilökohtaisen harkinnan perusteella tehtäviin maksuvapautuksiin, maksujen alentamiseen tai toimeentulotukeen.

Asiakasmaksujen korotukset nostavat vastaavasti kunnan toimeentulotukimenoja niiden osalta, jotka jo saavat toimeentulotukea sekä uusien asiakkaiden kautta, joita korotusten kautta vääjäämättä tulee. Korotukset lisäävät siis ihmisten tarvetta toimeentulotukeen, jonka ei voida katsoa olevan sosiaalipoliittisesti oikea suunta eikä hyväksyttävää.

On myös huomioitava se, etteivät kaikki toimeentulotukeen oikeutetut henkilöt (vanhukset, vammaiset, mielenterveyspotilaat jne.) tiedä tai kykene hakemaan toimeentulotukea tälläkään hetkellä, joten heidän asemansa huononee entisestään korotusten myötä. Jo nyt on havaittavissa, että kunnissa annetaan puhelimitse ohjeita, ettei toimeentulotukea kannata hakea, jos perustoimeentulotuen laskelma ei näytä rahallista alijäämää. Tällöin jää usein selvittämättä, onko asiakkaalla terveydenhoitokuluja tai muita toimeentulotukeen oikeuttavia menoja, joihin voitaisiin myöntää perustoimeentulotuen lisäksi täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea.

Hallituksen esityksessä korostetaan entistä enemmän yksilöllistä harkintaa maksujen vapautusten ja alennusten suhteen vaikka näiden kanssa esiintyy ongelmia nykyisinkin. Usein palveluasunnoissa asuvat vanhukset ovat joutuneet taloudellisiin ongelmiin kun lääke- ja muut sairaudenhoitomenot vievät suuren osan eläketuloista. On sattumanvaraista kuka vanhuksista tai heidän omaistaan osaa hakea alennusta asiakasmaksuun ja missä vaiheessa. Lisäksi on huomioitava, ettei lakiesityksessä ole edelleenkään määritelty käyttövaraosuutta kuin pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevalle. Sosiaaliasiamiesten tietoon on tullut, ettei kaikissa kunnissa ole jätetty asukkaille käyttövaraosuutta.

Sosiaaliasiamiehet ry:n katsoo, että kotihoidon maksuista pitäisi olla muutakin sääntelyä kuin vain maksu. Tällä hetkellä esim. kunnan palvelutaloissa asukas voi saada kunnan perimää asiakasmaksua vastaan niin vähän palveluja, ettei pärjää niillä ja joutuu ostamaan palveluja yksityisesti. Tämän vuoksi hallituksen esityksessä tulisi olla myös luonnehdintaa siitä, mitä kunnan perimällä asiakasmaksulla tulee vähintään saada, jottei edellä mainittua ongelmaa olisi.

Vaikka maksukatoilla voidaan tasata henkilöille aiheutuvia kustannuksia niiden täytyttyä, on huomioitava tilanne ennen tätä. Terveydenhoitokulujen, lääkkeiden ja sairaudenhoidosta aiheutuneiden matkojen kohdalla on jokaisessa omat maksukattonsa yhteensä 1390,4 euroa, joka kohdistuvat rankimmin pienituloisiin henkilöihin. Koska kunnallisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon maksujen määrää seurataan asiakasmaksukortilla eikä automaattisista seurantajärjestelmän kautta kuten Kelan hallinnoimissa lääke – ja matkakuluissa, on olettavissa, etteivät kaikki palveluja käyttävät henkilöt kykene seuraamaan ja hakemaan korvausta maksukaton ylittävistä menoistaan. Yhteisen maksukattojärjestelmän kehittämisessä myös automaattisen seurantajärjestelmän luominen tulee ottaa huomioon kaikkien palvelujen osalta.

Kunnalliseen maksukattoon sisältyviä palveluja tulisi myös tarkentaa. Esim. vanhukset ovat tällä hetkellä lyhytaikaishoidosta (LAH) perittävien maksujen huomioimisessa eriarvoisessa asemassa. Mikäli vanhus ohjataan sosiaalitoimesta LAH- jaksolle asumispalveluyksikköön, maksua ei oteta huomioon maksukatossa, mutta laitoksessa annettava LAH-jakso taas huomioidaan.

Pienituloisten, perusturvalla ja toimeentulotuella elävien henkilöiden tulojen kehitys on jäänyt huomattavasti jälkeen yleisestä palkkatason kehityksestä. Ruoan, sähkön ja vuokrien hinnan nousu on entisestään kaventanut heidän elinolojaan. Asiakasmaksujen korotus syventäisi köyhyyttä entisestään, mikä ei sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta ole hyväksyttävää.

Helsingissä 24.4.2008

Lilli Autti
puheenjohtaja
Sosiaaliasiamiehet ry.