Sosiaaliasiamiehet ry ja Sosiaalialan korkeakoulutetut Talentia Helsinki ry vetoavat nykyisiin hallitus- ja eduskuntapuolueisiin, että ne tekevät heti yhteisen päätöksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi ja pahoinvoinnin vähentämiseksi yhteiskunnassamme seuraavien toimenpiteiden avulla.
I
I
Toimeentulotuen perusosaa on nostettava heti vähintään 100 euroa kuukaudessa Syyperusteisten sosiaaliturvaetuuksien jälkeenjääneisyys on korjattava nopeasti, jotta riippuvuus toimeentulotuesta poistuu
Useat tutkimustulokset osoittavat yhteiskuntamme jakautuneen yhä selkeämmin hyvin - ja huonosti voiviin kansalaisiin. Erityisen selvästi tämä on näkynyt lasten kohdalla. Köyhissä perheissä elävien lasten määrä on lisääntynyt talouskasvusta huolimatta. On myös osoitettavissa, että kymmenen vuoden aikana eri sosiaaliturvaetuudet ovat jääneet useita kymmeniä prosentteja jälkeen ansiotulojen reaalikehityksestä. Tämä on väistämättä johtanut siihen, ettei kaikkien kansalaisten kohdalla toteudu perustuslain mukainen oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
'
Useat tutkimustulokset osoittavat yhteiskuntamme jakautuneen yhä selkeämmin hyvin - ja huonosti voiviin kansalaisiin. Erityisen selvästi tämä on näkynyt lasten kohdalla. Köyhissä perheissä elävien lasten määrä on lisääntynyt talouskasvusta huolimatta. On myös osoitettavissa, että kymmenen vuoden aikana eri sosiaaliturvaetuudet ovat jääneet useita kymmeniä prosentteja jälkeen ansiotulojen reaalikehityksestä. Tämä on väistämättä johtanut siihen, ettei kaikkien kansalaisten kohdalla toteudu perustuslain mukainen oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
'
Tutkijoiden mukaan viimesijaiseksi turvaksi tarkoitettu, nykypäivän tarpeisiin riittämätön toimeentulotuki on jäänyt yli 30 % jälkeen suhteessa palkkoihin. Kuitenkin toimeentulotuella on jouduttu jatkuvasti paikkaamaan niitä etuuksia, joiden pitäisi antaa tätä parempi turva kansalaisille. Sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen valmistumista odotettaessa, tulee köyhyyden poistamiseksi tehdä nopeita päätöksiä. Ruoan hinnan nousu tammikuussa sekä uudet korotukset toukokuussa ja energian hinnannousu, kaventavat perusturvalla elävien kulutusmahdollisuuksia entisestään.
II
'
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja palvelumaksujen korottamisesta 1.8.2008 alkaen ja niiden sitomisesta indeksiin on luovuttava heti
-
-
On luotava nopeasti yhteinen maksukattojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuille ja lääkekustannuksille
Asiakasmaksujen korotus heikentäisi erityisesti paljon palveluja tarvitsevien pitkäaikaissairaiden, eläkeläisten ja vammaisten asemaa. Jo nyt maksurasitus jakaantuu huomattavan epätasa-arvoisesti kansalaisten kesken.
On myös huomioitava, että Suomessa palvelujen käyttäjät rahoittavat asiakasmaksuillaan kuluista suuremman osan kuin muissa Euroopan maissa. Asiakasmaksujen korotusta ei voida perustella kuntien tulonlisäyksellä, koska vastaavasti kuntien valtionosuuksia ollaan vähentämässä.
Asiakasmaksujen korotus heikentäisi erityisesti paljon palveluja tarvitsevien pitkäaikaissairaiden, eläkeläisten ja vammaisten asemaa. Jo nyt maksurasitus jakaantuu huomattavan epätasa-arvoisesti kansalaisten kesken.
On myös huomioitava, että Suomessa palvelujen käyttäjät rahoittavat asiakasmaksuillaan kuluista suuremman osan kuin muissa Euroopan maissa. Asiakasmaksujen korotusta ei voida perustella kuntien tulonlisäyksellä, koska vastaavasti kuntien valtionosuuksia ollaan vähentämässä.
'
Valtion talousarvioehdotuksessa vuodelle 2008 on sosiaali- ja terveydenhuollon strategisiksi tavoitteiksi kirjattu mm. terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, köyhyyden ja syrjäytymisen vähentäminen sekä toimivien palveluiden ja kohtuullisen toimeentuloturvan varmistaminen. Asiakasmaksujen korottaminen ei palvele näitä päämääriä, vaan päinvastoin kasvattaisi entisestään terveyseroja, köyhyyttä ja lisäisi syrjäytymisvaaraa, sekä aiheuttaisi sen, etteivät kaikki henkilöt voisi käyttää välttämättä tarvitsemiaan palveluja.
'
III
Valtion talousarvioehdotuksessa vuodelle 2008 on sosiaali- ja terveydenhuollon strategisiksi tavoitteiksi kirjattu mm. terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, köyhyyden ja syrjäytymisen vähentäminen sekä toimivien palveluiden ja kohtuullisen toimeentuloturvan varmistaminen. Asiakasmaksujen korottaminen ei palvele näitä päämääriä, vaan päinvastoin kasvattaisi entisestään terveyseroja, köyhyyttä ja lisäisi syrjäytymisvaaraa, sekä aiheuttaisi sen, etteivät kaikki henkilöt voisi käyttää välttämättä tarvitsemiaan palveluja.
'
III
'
Julkiset, kaikille yhteiset hyvinvointipalvelut on turvattava
Riittävästi voimavaroja, rahaa ja työntekijöitä perustyöhön
'
Suomen katsotaan kuuluvan pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden joukkoon, joille on ominaista julkisesti rahoitetut ja tuotetut hyvinvointipalvelut sekä universalismin periaate niin palveluissa kuin tulonsiirroissakin. Kuitenkin näistä hyvinvointivaltion perusperiaatteista on alettu maassamme luopua, vaikka tutkimusten perusteella suomalaiset kannattavat vahvasti hyvinvointivaltion turvaamista. Palveluja ja etuuksia ei haluta leikata, vaikka verotusta voitaisiinkin tämän johdosta alentaa. Veroja ollaan päinvastoin valmiita maksamaan lisää palvelujen turvaamiseksi ja parantamiseksi. Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) vuoden 2007 arvo- ja asennetutkimuksen mukaan hyvinvointivaltiolla on vankka kannatus suomalaisten keskuudessa. Sen mukaan köyhyyden poistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen on yksi tärkeimmistä asioista, mitä kansalaiset odottavat nykyiseltä hallitukselta. Stakesin juuri ilmestyneen Suomalaisten hyvinvointi 2008-raportin mukaan aikaisempaa useampi pitää sosiaaliturvan tasoa liian matalana.
Riittävästi voimavaroja, rahaa ja työntekijöitä perustyöhön
'
Suomen katsotaan kuuluvan pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden joukkoon, joille on ominaista julkisesti rahoitetut ja tuotetut hyvinvointipalvelut sekä universalismin periaate niin palveluissa kuin tulonsiirroissakin. Kuitenkin näistä hyvinvointivaltion perusperiaatteista on alettu maassamme luopua, vaikka tutkimusten perusteella suomalaiset kannattavat vahvasti hyvinvointivaltion turvaamista. Palveluja ja etuuksia ei haluta leikata, vaikka verotusta voitaisiinkin tämän johdosta alentaa. Veroja ollaan päinvastoin valmiita maksamaan lisää palvelujen turvaamiseksi ja parantamiseksi. Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) vuoden 2007 arvo- ja asennetutkimuksen mukaan hyvinvointivaltiolla on vankka kannatus suomalaisten keskuudessa. Sen mukaan köyhyyden poistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen on yksi tärkeimmistä asioista, mitä kansalaiset odottavat nykyiseltä hallitukselta. Stakesin juuri ilmestyneen Suomalaisten hyvinvointi 2008-raportin mukaan aikaisempaa useampi pitää sosiaaliturvan tasoa liian matalana.
'
Kaikki me, jotka olemme tänään karkauspäivänä marssineet Erottajalta tänne Eduskuntatalolle, haluamme yhdessä osoittaa Teille arvoisa eduskunnan puhemies ja teille kansanedustajille sen, että me välitämme toisistamme ja haluamme teidän toimivan nopeasti jo tämän istuntokauden aikana köyhyyden ja syrjäytymisen estämiseksi vetoomuksemme mukaisesti.
Helsingissä 29.2.2008
Lilli Autti
Kaikki me, jotka olemme tänään karkauspäivänä marssineet Erottajalta tänne Eduskuntatalolle, haluamme yhdessä osoittaa Teille arvoisa eduskunnan puhemies ja teille kansanedustajille sen, että me välitämme toisistamme ja haluamme teidän toimivan nopeasti jo tämän istuntokauden aikana köyhyyden ja syrjäytymisen estämiseksi vetoomuksemme mukaisesti.
Helsingissä 29.2.2008
Lilli Autti
Sosiaaliasiamiehet ry
puheenjohtaja
'
Niina Väkeväinen
Talentia Helsinki ry
puheenjohtaja